Strony

SCK Park Tradycji

poprzedni blog pracowni i inne ciekawe LINKI

wtorek, 24 kwietnia 2018

Konkurs plastyczny-Zachowaj trzeźwy umysł-radosny autoportret

Magda M. 5a


Radosny autoportet-narysuj samego siebie w dobrym nastroju :)

Konkurs plastyczny dla klas 1-4 w ramach programu „Tworzymy razem”. Prace plastyczne techniką collage'u (kolażu), w formacie A3, oddajemy do 18 maja swoim wychowawcom. Wychowawcy przekazują opisane imieniem i nazwiskiem prace do sali 41a p.Dyli
Wyłonienie zwycięzców i rozdanie nagród podczas festynu rodzinnego.
Najlepsze prace wezmą udział w konkursie ogólnopolskim "Zachowaj Trzeźwy Umysł"


ZAŁOŻENIA TEORETYCZNE. 

AUTOPORTRET. ZADZIWIAM SIEBIE, GDY SIEBIE POZNAJĘ! – CZYLI O BUDOWIE POCZUCIA WŁASNEJ WARTOŚCI

JAK ZMNIEJSZYĆ RYZYKO?

Cz. Cekiera [C. Cekiera, Psychoprofilatyka uzależnień oraz terapia i resocjalizacja osób uzależnionych, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1993] do czynników osobowościowych, zwiększających ryzyko uzależnienia zaliczył: brak stabilności emocjonalnej, objawy neurotyczne, poczucie zagrożenia, brak zdolności do wysiłku i umiejętności rozwiązywania problemów, niski poziom tolerancji na frustrację, obniżone poczucie własnej wartości, silną potrzebę samorealizacji, niski poziom uspołecznienia i odpowiedzialności, obniżony poziom wartości i sensu życia, poszukiwanie wolności, zaspakajanie potrzeb poznawczych, kryzysy egzystencjonalne, reakcje ucieczkowe.
Z. Gaś [ Z.B. Gaś, Profilaktyka uzależnień, WSiP, 1993.] wymienia natomiast:
  • niedojrzałość emocjonalną - niską samoocenę, wynikającą z doświadczeń dzieciństwa i młodości, takich jak fizyczne, seksualne i emocjonalne nadużycia; zaniedbywania ze strony opiekunów; trudności szkolne, lęki społeczne oraz poczucie winy związane z niemożnością sprostania wymaganiom własnym i innych, znaczących osób;
  • brak odporności na stres i cierpienie – osoby, które od wczesnego dzieciństwa podlegały chronicznemu przeciążeniu stresem nie wytworzyły konstruktywnych form radzenia sobie z napięciem psychicznym;
  • negatywne przekonania na swój temat – pierwotnym źródłem wiedzy o nas samych są nasi rodzice, opiekunowie i wychowawcy. Młodzi ludzie, którzy uzależnili się od narkotyków, już wcześniej uwierzyli w prawdziwość swego obrazu odbitego w krzywym zwierciadle nieracjonalnych i zaburzonych opinii opiekunów;
  • niedostatek umiejętności interpersonalnych – osobom tym brakuje dostatecznych wzorców budowania pozytywnych kontaktów międzyludzkich. Pojawia się w nich poczucie samotności i wyobcowania, a odpowiedzią na tę sytuację staje się kontakt z narkotykami i innymi substancjami psychoaktywnymi.
W kontekście powyższych stwierdzeń zasadnym jest skierowanie uwagi, przy podejmowaniu działań profilaktycznych, na kwestię budowy poczucia własnej wartości w dziecku i pracy nad jego adekwatną samooceną, jako czynników chroniących przed sięganiem po substancje psychoaktywne. Poczucie własnej wartości ma umocnić młodego człowieka, pomóc w podejmowaniu odpowiedzialnych decyzji i chronić dziecko, gdy zaczyna odkrywać świat.


Pierwszymi i najbardziej znaczącymi osobami mającymi wpływa na kształtowanie się poczucia własnej wartości w dziecku są jego rodzice. Wsparciem powinny być inne osoby bliskie dziecku a także nauczyciele. Rola tych ostatnich jest tym ważniejsza, im bardziej niewydolni wychowawczo są rodzice. Zdaniem N. Brandena [N. Branden, 6 fi larów poczucia własnej wartości, Łódź, 1998.] dla wielu dzieci, szkoła staje się „drugą szansą” na ukształtowanie się w nich zdrowego poczucia własnej wartości.

….........................................................................................................................................
http://www.trzezwyumysl.pl/2018/



Terapia ręki na wesoło

Mamy więcej miejsca po remoncie i możemy ćwiczyć bez ograniczeń........dla naszej wyobraźni nie ma granic.
"Bańkę łap, bańkę łap..."



5 senses



środa, 18 kwietnia 2018

Muzeum Śląskie-Trening Umiejętności Społecznych

        17 kwietnia 2018r. w ramach zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne odbyło się wyjście do Muzeum Śląskiego w Katowicach. Uczniowie klas 4-7 szkoły podstawowej i gimnazjum wykonywali zadania w parach (z nowo poznanymi kolegami). Określali emocje na obrazach w Galerii Malarstwa polskiego. 
      Następnie poszukiwali wraz z Tomkiem Sawyer'em symboli związanych z kulturą i historią Górnego Śląska, odrysowywali kontury szybu kopalnianego, familoka i tzw. Maluszka, którym jeździło się w czasach PRL-u.
         Ogromnych emocji dostarczył nam turniej Monopoly po śląsku i o Śląsku:) zwycięzcy dzisiejszych zmagań zostaną nagrodzeni podczas apelu.
W muzeum odbywają się również wystawy czasowe, które wprawiły nas w osłupienie i pozwoliły odczuć strach, zdziwienie, radość, smutek, a nawet złość.
„[(.;,:?!–…)]” Mirosława Bałki to kolejna instalacja site specific przygotowana specjalnie z myślą o monumentalnej Galerii jednego dzieła.
          Uwaga Mirosława Bałki koncentruje się na kondycji ludzkiego organizmu i jego ograniczeniach. Odwołując się do problemu zanieczyszczenia powietrza i specyfiki pokopalnianej przestrzeni (korytarze będące częścią instalacji przywołują na myśl wyrobiska górnicze), artysta mówi o kruchej granicy życia i śmierci. Bałka opowiada zarówno o organizmie ludzkim, jak i miejskim – o tym, co widać gołym okiem i o tym, co jest ukryte we wnętrzu ciała i we wnętrzu ziemi.
          Tytuł dzieła wypełniającego ogromny hol centralny Muzeum Śląskiego w Katowicach składa się ze znaków przestankowych alfabetu łacińskiego. Zbudowana z blachy trapezowej gigantyczna rzeźba jest rozwiniętym w trzecim wymiarze rysunkiem przedstawiającym schemat rentgenowskiego zdjęcia klatki piersiowej z wyeksponowanym zarysem płuc.
         Trójwymiarowy rysunek zaprasza do wejścia w głąb. Odkrywanie instalacji odbywa się podczas wędrówki ciemnymi korytarzami o zmiennej i zróżnicowanej szerokości. Wchodząc w cudzysłów, który odróżnia sztukę od nie-sztuki, pokonujemy sferę nawiasu w nawiasie, mającą nas przygotować na obcowanie z nieznanym. Wreszcie zostajemy poddani działaniu kolejnych bodźców uruchamiających zmysły: dotyku, wzroku, równowagi oraz odczuwania ciepła i zimna.
        Wszyscy uczestnicy poradzili sobie doskonale w różnych sytuacjach społecznych, które były nowe i trudne. 
         Panorama Katowic z Szybu kopalnianego zachwyciła nas ogromnie, a wjazd windą sprawił dużo radości. Musimy wkrótce powtórzyć, to doświadczenie.
                                                                                                                Terapeuta Agnieszka Dyla
źródło:https://muzeumslaskie.pl/pl/wystawy/miroslaw-balka/