Magda M. 5a |
Radosny
autoportet-narysuj samego siebie w dobrym nastroju :)
Konkurs plastyczny dla
klas 1-4 w ramach programu „Tworzymy razem”. Prace plastyczne
techniką collage'u (kolażu), w formacie A3, oddajemy do 18 maja
swoim wychowawcom. Wychowawcy przekazują opisane imieniem i
nazwiskiem prace do sali 41a p.Dyli
Wyłonienie zwycięzców i
rozdanie nagród podczas festynu rodzinnego.
Najlepsze prace wezmą udział w konkursie ogólnopolskim "Zachowaj Trzeźwy Umysł"
Najlepsze prace wezmą udział w konkursie ogólnopolskim "Zachowaj Trzeźwy Umysł"
ZAŁOŻENIA TEORETYCZNE.
AUTOPORTRET. ZADZIWIAM SIEBIE, GDY SIEBIE POZNAJĘ! – CZYLI O BUDOWIE POCZUCIA WŁASNEJ WARTOŚCI
JAK ZMNIEJSZYĆ RYZYKO?
Cz. Cekiera [C. Cekiera, Psychoprofilatyka uzależnień oraz terapia i resocjalizacja osób uzależnionych, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1993] do czynników osobowościowych, zwiększających ryzyko uzależnienia zaliczył: brak stabilności emocjonalnej, objawy neurotyczne, poczucie zagrożenia, brak zdolności do wysiłku i umiejętności rozwiązywania problemów, niski poziom tolerancji na frustrację, obniżone poczucie własnej wartości, silną potrzebę samorealizacji, niski poziom uspołecznienia i odpowiedzialności, obniżony poziom wartości i sensu życia, poszukiwanie wolności, zaspakajanie potrzeb poznawczych, kryzysy egzystencjonalne, reakcje ucieczkowe.
Z. Gaś [ Z.B. Gaś, Profilaktyka uzależnień, WSiP, 1993.] wymienia natomiast:
- niedojrzałość emocjonalną - niską samoocenę, wynikającą z doświadczeń dzieciństwa i młodości, takich jak fizyczne, seksualne i emocjonalne nadużycia; zaniedbywania ze strony opiekunów; trudności szkolne, lęki społeczne oraz poczucie winy związane z niemożnością sprostania wymaganiom własnym i innych, znaczących osób;
- brak odporności na stres i cierpienie – osoby, które od wczesnego dzieciństwa podlegały chronicznemu przeciążeniu stresem nie wytworzyły konstruktywnych form radzenia sobie z napięciem psychicznym;
- negatywne przekonania na swój temat – pierwotnym źródłem wiedzy o nas samych są nasi rodzice, opiekunowie i wychowawcy. Młodzi ludzie, którzy uzależnili się od narkotyków, już wcześniej uwierzyli w prawdziwość swego obrazu odbitego w krzywym zwierciadle nieracjonalnych i zaburzonych opinii opiekunów;
- niedostatek umiejętności interpersonalnych – osobom tym brakuje dostatecznych wzorców budowania pozytywnych kontaktów międzyludzkich. Pojawia się w nich poczucie samotności i wyobcowania, a odpowiedzią na tę sytuację staje się kontakt z narkotykami i innymi substancjami psychoaktywnymi.
W kontekście powyższych stwierdzeń zasadnym jest skierowanie uwagi, przy podejmowaniu działań profilaktycznych, na kwestię budowy poczucia własnej wartości w dziecku i pracy nad jego adekwatną samooceną, jako czynników chroniących przed sięganiem po substancje psychoaktywne. Poczucie własnej wartości ma umocnić młodego człowieka, pomóc w podejmowaniu odpowiedzialnych decyzji i chronić dziecko, gdy zaczyna odkrywać świat.
Pierwszymi i najbardziej znaczącymi osobami mającymi wpływa na kształtowanie się poczucia własnej wartości w dziecku są jego rodzice. Wsparciem powinny być inne osoby bliskie dziecku a także nauczyciele. Rola tych ostatnich jest tym ważniejsza, im bardziej niewydolni wychowawczo są rodzice. Zdaniem N. Brandena [N. Branden, 6 fi larów poczucia własnej wartości, Łódź, 1998.] dla wielu dzieci, szkoła staje się „drugą szansą” na ukształtowanie się w nich zdrowego poczucia własnej wartości.
….........................................................................................................................................
http://www.trzezwyumysl.pl/2018/