Strony

SCK Park Tradycji

poprzedni blog pracowni i inne ciekawe LINKI

środa, 15 marca 2017

Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

           
       W oczekiwaniu na 9 już obchody Światowego Dnia Świadomości Autyzmu zapalamy się na niebiesko już dziś!!!...Polecam film fundacji Tacy Jak Wy...trzeba zrozumieć,że osoby z autyzmem zachowują się dziwnie, dlatego,że inaczej odbierają świat przez swoje zmysły...co często sprawia im "ból" np. hałas na przerwie. Poza przeszkodami mają wiele zalet...zawsze mówią prawdę, można mieć w nich wspaniałego przyjaciela.

 

Dziękuję Bogusi Majewskiej:)

Pani Agnieszka B. i Pani Agnieszka P. przemieniły parter w niebo ;) Dziękuję


       
 
2 KWIETNIA OBCHODZONY JEST
ŚWIATOWY DZIEŃ ŚWIADOMOŚCI AUTYZMU!
ZESPÓŁ SZKÓŁ INTEGRACYJNYCH ''ZAPALI SIĘ NA NIEBIESKO”
W PONIEDZIAŁEK 3 KWIETNIA!!!


                     W dniu 3 kwietnia wszyscy ubieramy się na niebiesko, a wychowawcy klas proszeni są              o wcześniejsze przygotowanie gazetki ściennej w klasach na tą okoliczność, zaangażowanie uczniów oraz przeprowadzenie podczas godziny wychowawczej (w dniach 27-31 marca) prelekcji dotyczącej objawów autyzmu (również Zespołu Aspergera), projekcji filmów edukacyjnych, zabaw umożliwiających współodczuwanie trudności, które napotykają osoby z autyzmem, a co najważniejsze pogadanek z uczniami o roli wsparcia grupy rówieśniczej. Propozycje scenariuszy zajęć, prezentacje, linki do filmów itp. znajdują się na pulpicie w folderze „Autyzm”, dla poszczególnych grup wiekowych.

Wychowawcy proszeni są o wykonanie z uczniami plakatu konkursowego na temat „Z głową w chmurach” lub „Chcemy być sobą!” i przekazanie go do sali 13, do piątku 31 marca.(Pani A.Bartosik).

W poniedziałek 3 kwietnia odbędą się warsztaty dla uczniów :

KLASY I-III na jadalni podczas 4 lekcji gry i zabawy (proszę o wytypowanie drużyny czteroosobowej z każdej klasy z udziałem uczniów ze spektrum autyzmu).(Pani A.Niedźwiedź-Stawarz, A.Rawska-Białek, A.Bula)

KLASY IV-VI na małej sali gimnastycznej:
3 lekcja klasy: 5c,6b,4a
4 lekcja klasy: 4b,5b
5 lekcja klasy: 5a, 6a.
(A.Dyla)

Klasa 2a zaprasza uczniów GIMNAZJUM do Sali 41 na udział w projekcie edukacyjnym :”Zwyczajni-niezwyczajni” (Pani J. Jaskuła)
3 lekcja: 1a, 3b, 2b
4 lekcja : 3a, 1b

Zaangażowanie uczniów w przebranie, wystrój klasy (w tym gazetka) oraz czynny udział w warsztatach będzie punktowany w poniedziałek w ramach SUPER KLASY!!! (Pani M.Wiśniewska, I.Gorlicka).

 

Zrozumieć ucznia z zespołem Aspergera

wskazówki dla nauczycieli

Źródło: Karen Williams (program "Choroby rzadkie bez tajemnic"


Dzieci ze zdiagnozowanym zespołem Aspergera stanowią szczególne wyzwanie dla środowiska edukacyjnego. W niniejszym artykule nauczyciele znajdą opisy siedmiu cech charakterystycznych definiujących zespół Aspergera, a ponadto sugestie i strategie związane z podejściem do tych objawów w klasie szkolnej. W oparciu o swoje doświadczenia w nauczaniu autorka prezentuje przypadki interwencji behawioralnych i edukacyjnych związanych z dziećmi dotkniętymi zespołem Aspergera.

Dzieci ze zdiagnozowanym zespołem Aspergera (AS, patrz: Uwagi) stanowią szczególne wyzwanie dla systemu edukacji. Przez rówieśników postrzegane są zwykle jako ekscentryczne i dziwaczne – ich brak umiejętności społecznych powoduje często, że stają się kozłami ofiarnymi. Niezdarność i obsesyjne zainteresowanie nietypowymi dziedzinami dodatkowo akcentują ich wizerunek „dziwaków”. Dzieci z zespołem Aspergera mają trudności ze zrozumieniem stosunków międzyludzkich oraz reguł konwencji społecznych; są naiwne i wyraźnie brakuje im zdrowego rozsądku. Ich brak elastyczności oraz niezdolność radzenia sobie ze zmianami powoduje, że jednostki te są podatne na stres – łatwo też jest zranić ich uczucia. Dzieci z zespołem Aspergera (większość z nich to chłopcy) cechuje jednocześnie przeciętna lub ponadprzeciętna inteligencja oraz nadzwyczajna zdolność uczenia się na pamięć. Ich uporczywe dociekania związane z obszarami zainteresowań mogą spowodować, że w przyszłości będą wiele osiągać.

Zespół Aspergera uważany jest za schorzenie znajdujące się na wyższym końcu kontinuum autystycznego. Porównując jednostki w ramach tego kontinuum Van Krevelen (za: Wing, 1991) zauważył, że mające poważne trudności z funkcjonowanie dziecko autystyczne „żyje we własnym świecie”, podczas gdy dzieci w mniejszym stopniu dotknięte tym schorzeniem „żyją w naszym świecie, ale na swój własny sposób” (s. 99).

Oczywiście, nie wszystkie dzieci z zespołem Aspergera są takie same. Każde z dzieci ma własną, unikalną osobowość – „typowe” objawy zespołu Aspergera również manifestują się na sposób charakterystyczny dla każdej z osób. Powoduje to, że nie istnieją dokładne instrukcje postępowania w środowisku klasy, które mogłyby dotyczyć każdego dziecka z zespołem Aspergera – podobnie jak żadna z metod nauczania nie spełnia potrzeb wszystkich dzieci nie cierpiących na zespół Aspergera.

Poniżej zamieszczono opisy siedmiu charakterystyk definiujących zespół Aspergera, a także sugestie i opisy strategii pedagogicznych związanych z radzeniem sobie z opisywanymi objawami (interwencje pedagogiczne zilustrowane zostały przykładami z mojej praktyki nauczycielskiej w Szkole przy Szpitalu Psychiatrycznym dla Dzieci i Młodzieży przy Centrum Medycznym Uniwersytetu Michigan). Sugestie te mają naturę wyłącznie ogólną i powinny zostać dostosowane do unikalnych potrzeb poszczególnych uczniów z zespołem Aspergera.

Nacisk na unikanie zmian


Dzieci z zespołem Aspergera często mają problemy z zaakceptowaniem nawet minimalnych zmian – są bardzo wrażliwe na stresory środowiskowe, a niekiedy angażują się w rytuały. Są niespokojne i mają skłonności do obsesyjnego zamartwiania się, gdy nie wiedzą, czego mają oczekiwać. Stres, zmęczenie i przeciążenie sensoryczne łatwo wytrącają je z równowagi.

Wskazówki dydaktyczne


  • Zapewnij dziecku przewidywalne i bezpieczne otoczenie;
  • Ogranicz występowanie zmian;
  • Zaoferuj niezmienny, realizowany na codzień rozkład zajęć: Dziecko z zespołem Aspergera musi rozumieć codzienną rutynę i wiedzieć, czego ma oczekiwać – tak by było w stanie skoncentrować się na bieżących zadaniach;










Brak komentarzy:

Prześlij komentarz