W oczekiwaniu na 9 już obchody Światowego Dnia Świadomości Autyzmu
zapalamy się na niebiesko już dziś!!!...Polecam film fundacji Tacy Jak
Wy...trzeba zrozumieć,że osoby z autyzmem zachowują się dziwnie,
dlatego,że inaczej odbierają świat przez swoje zmysły...co często
sprawia im "ból" np. hałas na przerwie. Poza przeszkodami mają wiele
zalet...zawsze mówią prawdę, można mieć w nich wspaniałego przyjaciela.
Dziękuję Bogusi Majewskiej:) |
Pani Agnieszka B. i Pani Agnieszka P. przemieniły parter w niebo ;) Dziękuję |
2 KWIETNIA OBCHODZONY JEST
ŚWIATOWY
DZIEŃ ŚWIADOMOŚCI AUTYZMU!
ZESPÓŁ
SZKÓŁ INTEGRACYJNYCH ''ZAPALI SIĘ NA NIEBIESKO”
W
PONIEDZIAŁEK 3 KWIETNIA!!!
W dniu 3 kwietnia
wszyscy ubieramy się na niebiesko, a wychowawcy klas proszeni są o wcześniejsze przygotowanie gazetki ściennej w klasach
na tą okoliczność, zaangażowanie uczniów oraz przeprowadzenie
podczas godziny wychowawczej (w dniach 27-31 marca) prelekcji
dotyczącej objawów autyzmu (również Zespołu Aspergera),
projekcji filmów edukacyjnych, zabaw umożliwiających
współodczuwanie trudności, które napotykają osoby z autyzmem,
a co najważniejsze pogadanek z uczniami o
roli wsparcia grupy rówieśniczej.
Propozycje scenariuszy zajęć, prezentacje, linki do filmów itp.
znajdują się na pulpicie w folderze „Autyzm”, dla
poszczególnych grup wiekowych.
Wychowawcy proszeni są
o wykonanie z uczniami plakatu konkursowego na temat
„Z głową w chmurach” lub „Chcemy być sobą!” i
przekazanie go do sali 13,
do piątku 31 marca.(Pani A.Bartosik).
W
poniedziałek 3 kwietnia odbędą się warsztaty dla uczniów :
KLASY I-III na jadalni
podczas 4 lekcji gry i zabawy (proszę o wytypowanie drużyny
czteroosobowej z każdej klasy z udziałem uczniów ze spektrum
autyzmu).(Pani A.Niedźwiedź-Stawarz, A.Rawska-Białek, A.Bula)
KLASY IV-VI na małej
sali gimnastycznej:
3 lekcja klasy: 5c,6b,4a
4 lekcja klasy: 4b,5b
5 lekcja klasy: 5a, 6a.
(A.Dyla)
Klasa 2a zaprasza uczniów
GIMNAZJUM do Sali 41 na udział w projekcie edukacyjnym
:”Zwyczajni-niezwyczajni” (Pani J. Jaskuła)
3 lekcja: 1a, 3b, 2b
4 lekcja : 3a, 1b
Zaangażowanie uczniów w
przebranie, wystrój klasy (w tym gazetka) oraz czynny udział w
warsztatach będzie punktowany w poniedziałek w ramach SUPER
KLASY!!! (Pani M.Wiśniewska, I.Gorlicka).
Zrozumieć ucznia z zespołem Aspergera
wskazówki
dla nauczycieli
Źródło:
Karen Williams (program "Choroby rzadkie bez tajemnic"
Dzieci
ze zdiagnozowanym zespołem Aspergera stanowią szczególne wyzwanie
dla środowiska edukacyjnego. W niniejszym artykule nauczyciele
znajdą opisy siedmiu cech charakterystycznych definiujących zespół
Aspergera, a ponadto sugestie i strategie związane z podejściem do
tych objawów w klasie szkolnej. W oparciu o swoje doświadczenia w
nauczaniu autorka prezentuje przypadki interwencji behawioralnych i
edukacyjnych związanych z dziećmi dotkniętymi zespołem Aspergera.
Dzieci
ze zdiagnozowanym zespołem Aspergera (AS, patrz: Uwagi) stanowią
szczególne wyzwanie dla systemu edukacji. Przez rówieśników
postrzegane są zwykle jako ekscentryczne i dziwaczne – ich brak
umiejętności społecznych powoduje często, że stają się kozłami
ofiarnymi. Niezdarność i obsesyjne zainteresowanie nietypowymi
dziedzinami dodatkowo akcentują ich wizerunek „dziwaków”.
Dzieci z zespołem Aspergera mają trudności ze zrozumieniem
stosunków międzyludzkich oraz reguł konwencji społecznych; są
naiwne i wyraźnie brakuje im zdrowego rozsądku. Ich brak
elastyczności oraz niezdolność radzenia sobie ze zmianami
powoduje, że jednostki te są podatne na stres – łatwo też jest
zranić ich uczucia. Dzieci z zespołem Aspergera (większość z
nich to chłopcy) cechuje jednocześnie przeciętna lub
ponadprzeciętna inteligencja oraz nadzwyczajna zdolność uczenia
się na pamięć. Ich uporczywe dociekania związane z obszarami
zainteresowań mogą spowodować, że w przyszłości będą wiele
osiągać.
Zespół
Aspergera uważany jest za schorzenie znajdujące się na wyższym
końcu kontinuum autystycznego. Porównując jednostki w ramach tego
kontinuum Van Krevelen (za: Wing, 1991) zauważył, że mające
poważne trudności z funkcjonowanie dziecko autystyczne „żyje we
własnym świecie”, podczas gdy dzieci w mniejszym stopniu
dotknięte tym schorzeniem „żyją w naszym świecie, ale na swój
własny sposób” (s. 99).
Oczywiście,
nie wszystkie dzieci z zespołem Aspergera są takie same. Każde z
dzieci ma własną, unikalną osobowość – „typowe” objawy
zespołu Aspergera również manifestują się na sposób
charakterystyczny dla każdej z osób. Powoduje to, że nie istnieją
dokładne instrukcje postępowania w środowisku klasy, które
mogłyby dotyczyć każdego dziecka z zespołem Aspergera –
podobnie jak żadna z metod nauczania nie spełnia potrzeb wszystkich
dzieci nie cierpiących na zespół Aspergera.
Poniżej
zamieszczono opisy siedmiu charakterystyk definiujących zespół
Aspergera, a także sugestie i opisy strategii pedagogicznych
związanych z radzeniem sobie z opisywanymi objawami (interwencje
pedagogiczne zilustrowane zostały przykładami z mojej praktyki
nauczycielskiej w Szkole przy Szpitalu Psychiatrycznym dla Dzieci i
Młodzieży przy Centrum Medycznym Uniwersytetu Michigan). Sugestie
te mają naturę wyłącznie ogólną i powinny zostać dostosowane
do unikalnych potrzeb poszczególnych uczniów z zespołem Aspergera.
Nacisk na unikanie zmian
Dzieci
z zespołem Aspergera często mają problemy
z zaakceptowaniem nawet minimalnych zmian
– są bardzo wrażliwe na stresory środowiskowe, a niekiedy
angażują się w rytuały.
Są niespokojne i mają skłonności do obsesyjnego
zamartwiania się, gdy nie wiedzą, czego mają oczekiwać.
Stres, zmęczenie i przeciążenie sensoryczne łatwo wytrącają je
z równowagi.
Wskazówki dydaktyczne
- Zapewnij dziecku przewidywalne i bezpieczne otoczenie;
- Ogranicz występowanie zmian;
- Zaoferuj niezmienny, realizowany na codzień rozkład zajęć: Dziecko z zespołem Aspergera musi rozumieć codzienną rutynę i wiedzieć, czego ma oczekiwać – tak by było w stanie skoncentrować się na bieżących zadaniach;
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz